onsdag 16 december 2015

Nya projekt och vardagsäventyr



Jag har varit produktiv de senaste dagarna, vilket har resulterat i ett färdigt projekt och ett påbörjat. Ovan är en bild på det påbörjade, vilket skall bli en prototyp till handledsvärmare stickade i Manos Silk Blend. Eftersom tekniken jag stickar i inte fungerar så bra på rundstickor, så har jag helt enkelt fått tänka utanför ramarna. Jag är van vid att sticka det mesta med strumpstickor och runt så att jag alltid kan prova. Men jag har några idéer som skall bli intressanta att prova.

Jag föredrar ofta att helt utgå från mina egna idéer och jag uppfinner hellre hjulet på nytt, än att göra på ett vis som jag inte tror på. Det är samma sak när jag syr och konstruerar mönster. Om det är någon gång det blir fel så är det när jag använt köpemönster och bara följt beskrivningen utan att riktigt förstå vad jag gör. Jag minns när jag sydde min bruna kappa och körde fast när jag skulle göra luvan. Först utgick jag från en luva på en köpt jacka, men det blev bara dåligt och jag kände det som jag förlorat min mojo. Efter det satte jag mig ner och la bort alla tankar på hur man brukar göra luvor och utgick bara från min egen fantasi och det var då det blev bra.


Kul är också att jag gjort klart min flätstickning, som jag jobbat på ett tag nu. Det tog betydligt längre tid att sticka än jag trodde, men det var också väldigt trevligt och kul och nu har jag lärt mig hur det här med flätstickning fungerar. Mönstret hittade jag på Pinterest och efter att ha läst på lite om hur man gör så var det ju nemas problemas. Roligt och det kommer definitivt bli mer. Jag har en kofta som ligger och väntar på att bli stickad och den skall få en subtilt dekorativ fläta i raglansömmen i oket.


Idag var annars dagen då jag var ute och drog med hundarna för första gången på månader. Jag har helt enkelt inte haft lust och Kaj har haft väldigt stor lust att köra med 5-spannet framför sin dog scooter. Det blev en härlig tur, där marken var frusen och allt täckt av frost, som glimmade som diamanter i ljuset av pannlampan. Det blev en fin tur på ca 2 mil.


Det är ju som bekant ganska kallt ute nuförtiden. Det gör att man behöver klä sig som en michelingubbe för att inte kroppsdelar skall börjar trilla av. Mest utsatta är händer och fötter och idag provade jag mina nya Icebugs-kängor, med inbyggda broddar och som skall klara ned till -40 grader. Nu hade jag visserligen plockat ut den isolerande innersulan och förmodligen var det det som gjorde att jag frös rätt rejält om tårna. Men sen så är man ju rätt stilla på cykeln, så efter en stunds skuttande, när hundarna tog vätskepaus, var tårna med igen utan risk att trilla av. Men jag inser att jag behöver sticka mig ett par riktigt varma strumpor av samojedull, vilket skall vara något av det varmaste som finns.


När det är så här kallt så blir det att ta med lilla yxan och hacka upp hål på de ställen i skogen där det finns vatten. Märkligt nog så väljer vissa hundar att hellre äta is när det finns tillgängligt. Samojederna och Pixi föredrar is, medan Loppan och Tekla också dricker om det finns öppet vatten. Att deras magar klarar det utan att kräkas är märkligt, de är uppenbarligen bättre anpassade för det än vi människor. Hursomhelst verkar alla vara nöjda med turen och jag skall försöka bättra mig och komma ut på tur lite oftare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar