torsdag 31 december 2015

Första koftan



Jag har nyligen avslutat ett par projekt och kunde därmed påbörja ett nytt projekt, vilket är en kofta som legat och väntat ett tag. Garnet är Yllets Ullgarn Extra 2 som jag inhandlade när jag bodde på ön för några år sedan. Det har än så länge bara blivit ett par sockor av dem, men nu var det dags att beta av lite av garnstashen. Jag har precis fått utöka min garnförvaring med ytterligare en kista, så det kanske kan vara lämpligt att ta av det jag har hemma, känner jag spontant.


Inspirationen är hämtad från koftan ovan, som är en kofta Elin Kindberg stickat upp och det är också på hennes hemsida som bilden är hämtad ifrån. Jag har utgått från bilderna på Elins kofta och även använt mig av ett annat random raglanmönster, för att få en uppfattning om hur man ungefär stickar ett raglanok. Sen har jag utgått från min egen sticktäthet och som vanligt skapat en kofta efter min egen kropp. Jag hade gott kunnat använda garnet dubbelt, men jag var osäker på om det skulle räcka och en lite tunnare kofta är jag ändå i behov av så det får bli bra. Snart är första ärmen klar och den andra kommer gå fort och sen blir det kul att se hur det här med raglan fungerar.

1 kommentar: