måndag 30 november 2015

Petrol makes the world go around...


I detta inlägg blir det färgtema, med en av mina favoritfärger nämligen petrol. Saker av textilt format som hamnar hemma hos mig har en tendens att ha just den färgen, vare sig det var tanken eller inte. Vissa färger går bara inte att säga nej till. En annan sådan färg är en varm variant av plommon och rosa, vilket är knepigt eftersom det inte är färger jag normalt har på mig, men som bara är så snygga att jag måste ha dom. Jag tror det grundar sig i en fascination för att det går att färga fram dessa färger med naturliga pigment som koschenill.

Men vi börjar med ett bargellobroderi som blev klar förra vintern och som jag gillar så pass skarpt att det får sitta på väggen och ses varje dag. Mönstret kopierade jag av min lärare Ingela Wahlberg när jag läste textilvetenskap, men färgsättningen är min egen. Bargello är ett trådbundet broderi, som ofta syftar till att skapa läckra geometriska mönster med djupverkan.


Jag har broderat med vanligt molinégarn och odelad tråd, vilket ger ett fylligt broderi som täcker bottnen väl. Det innebär också att det går åt sjuhelsike mycket garn, jag fick beställa hem nya dockor flera gånger. Jag tycker det här är ett väldigt trevligt sätt att brodera på, perfekt framför en film och man behöver inte tänka allt för mycket.


Något som blev klart ganska nyligen är detta par av ankelvärmare, eller deras rätta funktion är i mitt fall att se till att inte grus trillar ner i mina fina, men något glappande finkängor. Stickade i ett av mina favoritgarner Manos Silk Blend, den här gången i en melerat variant som innehåller flera av mina favoritfärger så som petrol och lejongul. Tyvärr är garnet snyggare som härva än som stickat, men det här duger det också.


Det här är den stickningen jag håller på med nu, vilket skall bli en halsduk/cowl i ett alpackagarn från Sandnäs. Det är första gången jag provar på att sticka flätor och det var riktigt roligt även om det tar en herrans tid. Garnet är i en ljus turkos, som egentligen är lite ljusare och drar mer åt grönt än på bilden. Jag har blivit lite förtjust i Sandnäs Alpakka, då det är lite tjockare än Drops Alpaca, vilket gör att det blir lite fylligare när man stickar. Fast två trådar av Drops Alpaca blir rätt bra ihop också.


Jag grubblar också över vad jag skall göra utav mitt Möbelåtta-garn, som jag köpte för att väva lite plattväv, men där jag har fått inse att jag nog inte kommer att ha så mycket tid till det i framtiden. Funderar på om jag kan sticka med det, men det tenderar att bli ganska stickigt när garnfibrerna blir böjda. Även på den här bilden är det blågröna garnet mer åt grön-petrol i verkligheten, där färgerna riktigt lyser mot och av varandra.

Funderar på att väva småsaker med hjälp av cardboard loom, får se när jag kan ge mig på ett sådant projekt. Det närmsta jag hittat i stickvänlig kvalité och med liknande utseende är Drops Lace, som är ett väldigt fint garn, men väldigt tunt. Det kräver en hel del tålamod. Och det färdiga föremålet kommer bli stort som en tummetott ungefär.


2 kommentarer:

  1. Gillar också de färgerna! Jättefint! Måste nog beställa nåt av dig, känner jag! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså du är bäst Josse! :) Världens bästa svägerska...

      Radera