söndag 29 november 2015

Gula byxor gör jorden till en lite bättre plats...


I dagens regn och rusk blev det ändå en tur ut i skogen, med hundarna och kameran i högsta hugg. Jag tänkte premiervisa mina gula byxor i ull, men det kommer även att komma med bilder på min grå tröja som är inspirerad av skånska spedetröjor, samt ett broderat pannband som jag knåpade ihop förra vintern.


Men vi börjar med byxorna, som har blivit mina favoritbyxor och det är inte jättelångt ifrån att jag vill sova med dom på. Jag har i många år vägrat sy byxor, av den enkla anledningen att jag trodde det skulle vara väldigt svårt. Men där hade jag fel.

De gula yllebyxorna är nr två från samma modell, men där jag gjort en hel del förändringar av ursprungsmönstret. Jag är lite förtjust i japanska sömnadsmönster och detta heter Tapered Trousers och är ifrån en bok som heter She Wears the Pants av Yuko Takada. Som vanligt är mönsterstorlekarna helt kokobängbäng, vilket resulterade i att jag fick sy om en del, men man är ju van.


Anledningen till att jag i detta fall valde ett köpemönster var främst för att lära mig hur man syr gylf. Annars gör jag i regel mina egna mönster, det brukar bli bäst så. Det bästa med byxorna är att jag kan ha dem ganska löst i midjan utan att det för den delens skull åker ner. Jag är absolut inget fan av kläder som klämmer åt runt min kropp och vecken i fram på byxorna gör att min lila mage kan puta ut precis lagom mycket.

Dessutom är det skönt med lågt skrev och hög midja och det kommer absolut att bli fler brallor av den här modellen. Att sy flera lager av tjock ull och på det ha fickor i ett kraftigt bomullstyg är kanske inte en hit för symaskinen, men alla inblandade överlevde så då är allt frid och fröjd.


Tröjan har jag stickat av Yllets tre-trådiga ullgarn, som numera inte tillverkas längre. Jag köpte upp ett litet lager när de hade utförsäljning för herrans massa år sedan, då jag såg potentialen i garnet som material till nålbindning. Men det blev en tröja istället. Denna har några år på nacken, men har legat länge i Pågående-projekts-lådan och fick bli klar förra året.

Min första tröja som jag stickade var en röd spedetröja efter inspiration från de skånska folkdräkterna och den kommer att dyka upp i ett eget inlägg lite längre fram. Det var kortfattat ett evighetsprojekt och den är ursnygg, men det är inget jag har till vardags, då den bliv lite för snäv för att vara riktigt bekväm. Därför ville jag ha en liknande, men som skulle vara mer anpassad för att användas och som dessutom stickades i ett betydligt tjockare garn och därmed inte tog 100 år att slutföra.


Det tredje föremålet som skall förunnas lite uppmärksamhet är min lilla huvudbonad eller vad man skall kalla det. Broderiet är hämtat från den fantastiska brodösen Yumiko Higuchi, som är värd att uppmärksammas för sina enkla men väldigt fina broderier. Så jag ville helt enkelt ha mitt eget och pannband är alltid bra att ha. Jag kanske inte behöver nämna att jag är väldigt förtjust i den här lejongula färgen, den gör sig verkligen bra till allt. För att få bättre passform har jag sytt in lite resår i nacken.


Broderiet är utfört i vanligt DMC mouliné, där jag har belönats med att ta över min mormors gigantiska garnförråd, bestående av 8 lådor med garner jag beräknat uppgår till ett värde av 5 000- 6 000 kr om man hade köpt det helt nytt. Med studentekonomi är det här helt helt fantastiskt och jag hoppas kunna göra av med iallafall hälften innan jag själv är en blind gammal tant.


Och så till sist lite natur, det är gott för själen. Det är fantastiskt hur mycket som fortfarande är starkt grönt, man ser det om man tittar noga och inte bara sveper med blicken över allt som mest känns brunt och beigt. Bessa och Loppan höll tålmodigt mig sällskap i skogen, eller kanske inte så tålmodigt om man ser hur de har röjt kring på marken där de ligger. Om någon frågar så säger vi att det är vildsvin som gjort det, okej? ;)

Nu åter till studierna och tentan om två dagar. Känns roligare att grejja med bloggen, så det känns ju så där lovande inför skrivningen. Men skit samma, man måste leva också!

2 kommentarer:

  1. Grymt snygga kläder, Mia, du har stil och smak! Gillar de höga, gula byxorna som möter den korta sober-grå, vackert stickade tröjan... Fint broderi, underbart! Jag skulle gärna prova din stil :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Josse, det var väldigt roligt att höra! Och tack för att du kom hit och läste :)

      Radera